به‌روزرسانی اخیر ایزو ۵۰۰۰۱، سردمدار استاندارد بین‌المللی بهبود کار آیی انرژی

کاهش مصرف انرژی و بهبود کار آیی انرژی در اولویت دستور کار تغییرات آب‌وهوایی

مصرف انرژی علیرغم این حقیقت که قریب به ۶۰% از گازهای گلخانه‌ای از این طریق تولید می‌شود، رو به افزایش است. این در حالی است که بیش از ۱ میلیارد از مردم هنوز به برق دسترسی ندارند و خیلی از مردم هنوز از منابع مضر و آلوده‌کننده استفاده می‌کنند؛ بنابراین تعجبی ندارد که موضوعات کار آیی انرژی و چالش‌های تغییرات آب و هوایی جز موارد اصلی اهداف ۱۷ گانه توسعه دستور کار ۲۰۳۰ ملل متحد می‌باشد.

ایزو ۵۰۰۰۱:۲۰۱۸، سیستم مدیریت انرژی-الزامات به همراه راهنمایی- وقتی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ انتشار یافت، در سازمان‌های جهانی سرتاسر دنیا با ارائه‌ی ابزاری استراتژیک در جهت استفاده‌ی بهینه و کارآمد عملکرد انرژی را تغییر داد. درواقع این استاندارد چارچوبی برای مدیریت کار آیی انرژی و هزینه‌های انرژی با نگرش کمک به سازمان‌ها در جهت کاهش اثرات زیست‌محیطی که نهایتاً باهدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است، می‌باشد.

ایزو ۵۰۰۰۱ به‌تازگی ویرایش شده است که این ویرایش موجب کارآمدتر شدن آن در جهت سروکله زدن با چالش‌های انرژی جهان می‌شود. رولند ریسر[۱] رئیس کمیته‌ی فنی ایزو که توسعه این استاندارد را عهده‌دار بود اذعان نمود که وجود واژگان و تعاریف جدید و مفاهیم خاص و روشن‌تر کار آیی انرژی از ویژگی‌های نسخه جدید هست.

وی همچنین اظهار داشت: ((ازآنجاکه مدیریت ارشد نقش به سزایی در تغییر فرهنگ سازمان دارد، تأکید ویژه‌ای بر مدیریت ارشد شده است. همچنین این استاندارد با الزامات ایزو، مختص استانداردهای سیستم مدیریت هم‌راستاست که موجب سهولت ترکیب این استاندارد با سیستم‌های مدیریتی موجود در سازمان می‌شود)).

ایزو ۵۰۰۰۱ مدت ۷ سال است که انتشاریافته و کم‌کم بر اهمیتش افزوده‌شده است. بر اساس تحقیقات سازمان ایزو، مجموعاً ۲۰۲۱۶ گواهی ایزو ۵۰۰۰۱ تا انتهای سال ۲۰۱۶ صادر گردیده است که نشانگر افزایش ۶۹ درصدی صدور گواهی مذکور می‌باشد. ایزو ۵۰۰۰۱:۲۰۱۸ توسط کمیته فنی ایزو آی. تی. سی. ۳۰۱، مدیریت انرژی و کاهش مصرف که هیئت دبیران آن مشترکاً متشکل از ANSI (اعضای ایزو در ایالات‌متحده‌ی آمریکا) و SAC (اعضای ایزو در چین) می‌باشد.

لازم به ذکر است، ترجمه استاندارد جدید ۲۰۱۸: ۵۰۰۰۱ در دست ترجمه توسط این شرکت می باشد و کتاب آن به زودی روانه بازار خواهد شد.

مترجم: سودابه معصومی

 

[۱] ROLAND RISSER

آخرین اخبار